تیراژ پایین کتاب‌های دانشگاهی فاجعه‌بار است

مجتبی سجاد، مدیر چاپخانه و انتشارات جنگل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه کاهش تیراژ و تنوع کتاب‌های دانشگاهی به ظرفیت علمی دانشگاه‌ها برمی‌گردد، گفت: این‌روزها استادان و دانشجویان استقبالی از کتاب‌های دانشگاهی ندارند و کلاس‌ها اغلب با جزوه اداره می‌شوند که به‌نظرم این موضوع باید توسط شورای فرهنگی و کارشناسان بررسی شود.
 
وی افزود: در گذشته که ما دانشجو بودیم، استادان برای دو واحد درسی حداقل سه یا چهار کتاب معرفی می‌کردند و دانشجو ملزوم به تهیه و مطالعه آن‌ها بود؛ اما الان فقط جزوه در کلاس‌ها تدریس می‌شود.
 
سجاد با بیان اینکه در حوزه دانشگاهی آمار تولید و انتشار کتاب فاجعه‌بار است، گفت: با وجود حجم زیاد دانشجو در کشور، کتاب‌های دانشگاهی اغلب در تیراژهای ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ نسخه‌ای منتشر می‌شوند که همین نسخه‌ها هم چندین سال طول می‌کشد تا فروخته شود.
 
وی با اشاره به رکود کاری در میان ناشران و چاپخانه‌داران توضیح داد: چاپ کتاب منوط به بازار کتاب و مشتریان و خواستاران کتاب است، طبیعتا وقتی مشتری نباشد میزان چاپ کتاب هم کاهش پیدا می کند.
 
سجاد با اشاره به کاهش قیمت کاغذ در هفته‌های اخیر گفت: به نظر من در بحبوبه بازار کنونی، بحث قیمت مواد اولیه و افزایش و کاهش آن‌ها، مساله‌ای جزئی است و به نسبت دیگر دغدغه‌ها و مشکلات موجود در حوزه کتاب جایگاه زیادی ندارد.
 
وی تاکید کرد: به‌نظرم قیمت کاغذ و سایر مواد اولیه اگرچه در صنعت نشر موثر است اما کلیدی نیست و در کتاب‌خوان بودن یا نبودن مردم تاثیر چندانی ندارد؛ کمااینکه شاهد هستیم جوانانی که از قیمت کتاب گلایه دارند برای خرید سایر لوازم غیرضروری مثل تعویض تلفن همراه و رستوران هزینه کرده و رقم‌های بالایی پرداخت می‌کنند.
 
نیاز به کتابخوانی در جوانان کمرنگ شده است
مدیر انتشارات و چاپخانه جنگل با بیان اینکه گران بودن کتاب بهانه یک عده برای کتاب‌ نخواندن است است، گفت: مساله اصلی اینجا است که احساس نیاز به مطالعه و ضرورت کتابخوانی در جوانان کمرنگ شده است و جوانان ما شاهد هستند که آینده شغلی روشنی در انتظار آن‌ها نیست.
 
وی افزود: زمانی که جوانان تحصیل‌کرده و بیکار در جامعه وجود دارد، تاثیرات منفی بر دیگران می‌گذارد و همین موضوع استقبال از کتاب‌های جدید و متنوع را کاهش داده است.
 
سجاد یادآور شد: به‌نظرم سیاستگذاران فرهنگی کشور باید به وضعیت جامعه رسیدگی کنند و به جای پول‌پروری‌ و مقام‌پرستی، به دانشمندان و نخبه‌پروری و نخبه‌سالاری توجه کنند؛ زیرا در این صورت قطعا شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.
 
به گفته این ناشر، باید برای توسعه مطالعه در کشور اهل علم، استادان دانشگاه و نخبگان را تکریم کرد و موقعیت اجتماعی داد؛ زیرا زمانی که این افراد از نظرمالی تامین باشند و جایگاه آن‌ها در جامعه بالا باشد، به‌مرور شاهد استقبال جوانان از فرهنگ و ادب و علم خواهیم بود.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: