تنها مورد اختلاف مولانا و شمس بر سر بایزید بسطامی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، پازوکی ضمن بیان اینکه در عرفان اسلامی هیچ نامی بیش‌تر از بایزید برده نشده است، افزود: به‌جرات می‌توان گفت که هیچ اثری در حوزه عرفان ایرانی اسلامی نیست که نامی از بایزید نبرده باشد.

رئیس بنیاد فرهنگی بایزید بسطامی بابیان اینکه عرفان اسلامی ایرانی با بایزید آغازشده است، گفت: کسانی که بعد از ایشان آمدند از خوان معنوی بایزید بسطامی ارتزاق کرده‌اند، ماجرای شمس و مولانا نیز از بایزید شروع‌شده است.

وی بابیان اینکه تنها جایی که مولانا و شمس با آن اختلاف دارند بایزید است ابراز داشت: شمس تنها چند باری از بایزید دفاع می‌کند و در بیشتر مواقع به او می‌تازد، شمس از منتقدان جدی بایزید محسوب می‌شود اما حرف او برای خواص بوده است.

پازوکی گفت: در شرایطی که برای تاریخ یک هفته گذشته باوجود فضای مجازی و مستندات باز نمی‌توان قضاوت درستی داشت چه طور می‌توان به کسانی که قرن‌ها پیش زیسته‌اند دست‌یافت که برای رسیدن به شناخت دقیق‌تر باید به‌تمامی عوامل و حلقه‌های که به بایزید وصل هستند، رجوع کرد.

وی تصریح کرد: برای وصل قطعاتی که ما را همانند پازل به بایزید بسطامی وصل کند حدود ۷۰ اثر که مستندتر بود انتخاب شد که قدیمی‌ترین اثر به قرن چهار و پنجم بازمی‌گردد عطار در تذکره الاولیا از میان ده‌ها صوفی بیش از همه به بایزید پرداخته است و این مهم موارد نشان می‌دهد که او هم همانند مولانا دغدغه‌های او را دارد.
 

سید طاها مرقاتی خوئی دانشیار رشته حقوق اسلامی در دانشگاه تهران بابیان اینکه بنیاد شمس و مولانا در تهران با همکاری موسسه آرامگاه شمس تبریزی در خوی و دانشگاه‌های تبریز اقدامات و همایش‌هایی را به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌کنند، گفت: اخیراً چهارمین همایش برگزار و طی آن ۱۰۰ مقاله به‌صورت پوستر و سخنرانی عرضه شد و این مهم کار ارزشمندی بود که از کشورهای ترکیه، پاکستان، بنگلادش و غیره اساتیدی حضور داشته و ارائه سخنرانی کردند.

وی بیان کرد: بنیاد شمس درواقع اتاق فکر اجرائیاتی که در خوی اتفاق می‌افتد است به‌عنوان‌مثال یکی از کارهای مهمی که بنیاد به انجام رسانده اجرای مسابقه طراحی آرامگاه شمس بود که داوران بزرگی حضور پیدا کردند و اکنون پروژه برگزیده باکمی تغییرات در حال اجرا است.

نائب رئیس بنیاد شمس تبریزی در تهران بابیان اینکه گروه بسیاری از دانشجویان موضوع شمس را به‌عنوان پایانه‌نامه یا موضوع تحقیق انتخاب می‌کنند، ابراز داشت: هنوز در ابتدای راه قرار داریم و این مهم می‌طلبد تا گسترده‌تر به آن پرداخته شود اما آن‌طور که شاید و باید به کمال خودش نرسیده است.

مرقاتی ضمن بیان اینکه بالغ‌بر ۱۰۰ ماه گفتار پیرامون مولانا در بنیاد شمس تبریزی برگزار شده است، افزود: امیدواریم در این ماه گفتارهای دو شهر عرفانی بسطام و شاهرود از یک‌سو و خوی از سوی دیگر بتواند باعث ارتباط معنوی و علمی بیشتری برقرار شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: