تلاش برای توزیع کاغذ ناشران در سامانه توزیع کاغذ تا پایان سال

محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت فرایند تولید کاغذ گفت: فرایندهای پیچیده، سخت و کاملا تخصصی در تولید کاغذ این محصول را به عنوان یکی از صنایع مهم اقتصادی در دنیا تبدیل کرده است. 

وی افزود: در کنار استفاده از کاغذ برای تولید کتاب و نشریات، مصرف کاغذ در محصولاتی مثل بسته‌بندی، دفتر و لوازم‌التحریر، تبلیغات و رسانه‌ها نیز کاربرد دارد، بنابراین می‌توان گفت که گرچه حوزه فرهنگ به عنوان مصرف‌کننده جدی کاغذ محسوب می‌شود اما تنها مصرف‌کننده محصول به شمار نمی‌آید.

کارگروه ساماندهی کاغذ
جوادی همچنین درباره فعالیت کارگروه ساماندهی کاغذ گفت: به دنبال مهیا شدن شرایط پرداخت ارز حمایتی ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ در ابتدای سال ۹۷، همچنین با توجه به اهمیت تامین نیاز حوزه نشر و مطبوعات و ضرورت کنترل و نظارت بر کاغذهای وارداتی و هدایت آن‌ها برای رسیدن به دست مصرف‌کننده واقعی در ششمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در ۱۶ مرداد سال ۹۷ مسئولیت کارگروه ساماندهی کاغذ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه صرفا پنج تعرفه گمرکی شامل چاپ و تحریر، روزنامه، بالکی وlwc به این کارگروه واگذار شد و سایر تعرفه‌ها در این کارگروه قابل طرح نیست.

جوادی با بیان اینکه در این زمینه نظارت بر فرآیند ثبت سفارش انجام امور تخصیص ارز، واردات و عرضه و قیمت به این کارگروه سپرده شده است، گفت: این کارگروه متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، دفتر برنامه‌ریزی، تامین و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت، اداره کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، انجمن واردکنندگان کاغذ، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بانک مرکزی، گمرک، سازمان تعزیرات حکومتی و تشکل‌های چاپ، نشر و مطبوعات است.

 وی همچنین درباره بحث توزیع کاغذهای کارگروه ساماندهی کاغذ نیز توضیح داد:‌برای ساماندهی شبکه توزیع و برای رسیدن کاغذ به دست مصرف‌کنندگان واقعی، با استفاده از ظرفیت انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط حوزه نشر سامانه توزیع کاغذ در کشور راه‌اندازی شده است.

به گفته جوادی، کاغذهایی که با ارز حمایتی ۴۲۰۰ تومانی از طریق این سامانه به ناشران ارائه می‌شود بر اساس ارزیابی عملکرد سه سال گذشته و میزان تیراژ کتاب‌هایشان خواهد بود که پس از احراز شرایط افراد متقاضی، کاغذ به آن‌ها توزیع شده است.

افزایش قیمت کتاب نخواهیم داشت
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره عدم افزایش قیمت کاغذ در سال آینده نیز توضیح داد: با توجه به اینکه کاغذ با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود و در اختیار ناشر قرار می‌گیرد، همچنین ارز حمایتی برای کاغذ لحاظ شده و ناشر از این مزیت بهره‌مند می‌شود، باید گفت اصولا قیمت کاغذ با نرخ خیلی پایین‌تر از قیمت بازار آزاد در حوزه افراد حوزه نشر قرار می‌گیرد.

وی افزود:  به این ترتیب برخی شائبه‌ها و صحبت‌ها درباره امکان افزایش قیمت کتاب در سال آینده اصلاح می‌شود و ما شاهد عرضه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با قیمت مناسب خواهیم بود. 

جوادی همچنین به اقدامات پیش روی کارگروه کاغذ نیز گفت: در هفته‌های آتی پس از تعیین قیمت کاغذ که با هماهنگی با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت صورت گرفته است، عملا روند توزیع قیمت کاغذا در میان ناشران با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و تلاش می‌شود تا قبل از پایان سال بیشتر ناشرانی که در سامانه توزیع کاغذ ثبت‌نام انجام داده‌اند از این کالا بهره‌مند شوند و بتوانند آثار خود را به چاپ برسانند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: