تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها جامعه را پرخاشگر می‌کند

وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و جامعه‌شناس امور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تاثیر کتاب و کتابخوانی بر جامعه بیان کرد: کتاب، مجرایی است که ما را به میراث فرهنگی کشورمان و جهان پیوند می‌دهد و ما را مهمان عقلانیت و دانش می‌کند.

وی با اشاره به کارکرد مهم کتاب‌فروشی‌ها افزود: کتاب‌فروشی‌های سطح شهر در محله‌ها، معبری برای آگاهی و دانش در شهر به‌شمار می‌آیند و یکی از خاطرات ما از کودکی و محله‌ها، کتاب‌فروشی‌ها است که راه ما را به دنیای بزرگ‌تری هموار کرد.

شالچی با بیان اینکه کاهش توان مردم و سهم مصرف فرهنگی در بودجه خانوارها، وضعیتی را فراهم کرده‌است که دیگر کتاب خریدن توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: درحال حاضر، بازار را در یک رقابت سوداگرانه می‌بینیم که به سمت حذف کتاب و کالاهای فرهنگی پیش می‌رود و خانواده‌ها با درآمدهای متوسط مجبور هستند که از نیازهای فرهنگی خود کم کنند تا به نیازهای اساسی خود دست برسند. با تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها هم این وضعیت نامناسب تشدید می‌شود و آینده نگران‌کننده‌ای پیش‌رو خواهد بود.

جامعه‌شناس امور خانواده با اشاره به تبعات تعطیلی کتاب‌فروشی‌های شهر به‌عنوان ستون‌های فرهنگی جامعه و تاثیر منفی آن بر فرهنگ عمومی عنوان کرد: جامعه‌ای که کمتر کتاب بخواند، کمتر تاریخ می‌داند، حافظه تاریخی‌اش کمتر فعال است، کمتر می‌تواند از تجربه تاریخی خود استفاده کند و کمتر می‌تواند از تجربیات جهانی در حل و یا بهبود مسائل خودش بهره بگیرد.

وی افزود: با تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها و کاهش دسترسی به کتاب، جامعه پرخاشگر می‌شود، تصمیماتش کمتر براساس عقلانیت و علم گرفته می‌شود و نفوذ و گسترش فرهنگ‌های عالی در آن سخت خواهد شد.

شالچی با اشاره به افزایش سیاست‌های حمایتی برای بهبود وضعیت کتاب‌فروشی‌‌ها بیان کرد: ما باید سیاست‌های حمایتی خود را به‌سمتی ببریم که کتاب‌فروش مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. این در‌حالی است که برخی سیاست‌های حمایتی چون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موجب زیان کتاب‌فروشی‌ها تمام می‌شود.

جامعه‌شناس امور خانواده عنوان کرد: از نظر من، همانطور که عرصه‌های فرهنگ و هنر در جهان، از یارانه و سیاست‌های حمایتی موثری برخوردار می‌شوند، ما نیز باید سیاست‌های حمایتی بیشتری برای توجه به کتاب و تحکیم کتاب‌فروشی‌ها طراحی و اجرایی کنیم.

وی درباره بهبود شرایط جامعه در اوضاع تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها خاطرنشان کرد: ما باید چرخه تولید و مصرف فرهنگی را در زنجیره‌ها حمایت کنیم. باید معافیت‌های مالیاتی را در اختیار کتاب‌فروشان قرار بدهیم و فضاهای عمومی که در اختیار شهرداری‌ها است، را در اختیار آن‌ها بگذاریم.

شالچی با اشاره به اینکه باید از گسترس سرمایه‌داری تجاری که موجب افزایش اجاره‌بها کتاب‌فروشی‌ها می‌شود، جلوگیری کنیم، بیان کرد: این جریان، عوارض و تبعات سنگینی برای جامعه و البته حوزه فرهنگ و هنر دارد که باید هرچه زودتر با آن مقابله شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: