تصمیمات انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرهای مختلف باید محلی باشد

روح‌الله خادمی، عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهدی‌شهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، با اشاره به اثرگذاری اعضای حقیقی و حقوقی عضو این انجمن در امر کتابخانه و کتاب‌خوانی، گفت: انجمن می‌تواند سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی با توجه به بافت شهرستان خود داشته باشد تا در کنار سیاست‌های کلی که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دست اجرا است، به توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و ارتقای کتابخانه‌های عمومی کمک کند.

این عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان فعالیت انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهدی‌شهر را مطلوب دانست و گفت: مشارکت حداکثری اعضا در حضور و برگزاری جلسات و داشتن برنامه مدون، برگزاری جلسات تخصصی به‌منظور رفع مشکلات و موانع و پیگیری اجرای مصوبات می‌تواند در ارتقای سطح فعالیت‌های انجمن موثر باشد.

خادمی با تأکید بر اینکه تاکنون انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهدی‌شهر جلسات خود را به‌صورت مستمر و منظم برگزار کرده است، اضافه کرد: بیشتر جلسات انجمن با نتیجه‌های مطلوبی به پایان رسیده و مصوبات آن اجرایی شده است.

عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهدی‌شهر با اشاره به اینکه باید برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی تلاش شود، گفت: ابتدا باید موانع مطالعه را بررسی کنیم که خود باعث ترویج فرهنگ مطالعه خواهد شد. باید برای ترویج فرهنگ مطالعه و ترغیب افراد به خواندن کتاب فعالیت علمی و پژوهشی انجام شود و باید از دوران کودکی، انس با کتاب را در افراد ایجاد کرد چرا که کودک و نوجوانی که با کتاب انس بگیرد، دیگر جایگزینی برای آن قرار نمی‌دهد.

وی افزود: خانواده‌ها، مدارس، کتابخانه‌های عمومی و دیگر سازمان‌های مسئول در این زمینه باید همفکری و هماهنگی داشته باشند و باید اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه نهادینه شود و راهکارهایی که برای ترویج فرهنگ مطالعه ارائه می‌شود، باید اجرایی شود و برای ترویج فرهنگ مطالعه باید همه اقشار جامعه تلاش کنند.

خادمی با اشاره به اینکه باید مطالعه مفید را تعریف و پیاده کنیم، افزود: لازم نیست حتماً مطالعه از طریق کتاب چاپی باشد؛ حال که رویکرد جامعه و به‌خصوص جوانان به سمت استفاده از تجهیزات الکترونیکی و ارتباطی جدید مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت است، می‌توان با این رویکرد برنامه‌ریزی کرد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: