تجربه یک کتابدار از پیشنهاد کتاب‌های خوب به دیگران

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بوک ریوت، کریستن ویسنک کتابدار کتابخانه عمومی شهر بالتیمور در ایالت مریلند آمریکا اعتقاد دارد هر کسی که در این شغل کار می‌کند باید اطلاعات زیادی درباره کتاب‌ها داشته باشد. وی می‌گوید لازم نیست به طور تخصصی همه محتویات کتاب‌ها را بدانید ولی باید یک اطلاعات سطحی از آنها داشته باشید تا بتوانید به دیگران برای انتخاب یک کتاب مناسب کمک کنید.
 
وی پیشنهادهایی برای کتابداران دارد تا اینکه بتوانند بهترین راهنمایی را به انتخاب کتاب توسط مراجعه کنندگان کنند. وی می‌گوید پیشنهاد کتاب‌ یا هرچیزی که به مشاوره درباره کتاب‌ها مربوط باشد، نیازی به علوم تخصصی ندارد و تنها باید یک سری نکات را در این زمینه رعایت کنید:
۱٫  لیستی از عناوین مورد علاقه خود انتخاب کنید و مطمئن باشید مراجعه کنندگان نیز آنها را دوست خواهند داشت. وقتی فیلمی را تماشا می‌کنید که موضوع و محتوای جذابی بر اساس یک رمان یا کتاب دارد آن را یادداشت کنید و سعی کنید به دیگران هم پیشنهاد کنید.
 
۲٫ قبل از مطالعه کتاب‌ها حال عمومی خود را بررسی کنید و ببینید در چه حالی قرار دارید. اگر خوشحال هستید لیستی از کتاب‌ها را تهیه کنید و به افراد خوشحال پیشنهاد کنید. اگر غمگین هستید نیز یک سری کتاب‌ها برای شما مناسب هستند که همان‌ها را به مشتری‌ها پیشنهاد کنید. شاید این نکته کمی مضحک به نظر برسد ولی بر اساس تجربه این مسئله را فهمیدم که آدم‌ها بر اساس روحیه خودشان کتاب انتخاب می‌کنند.
 
۳٫ بعد از مطالعه یک کتاب این مسئله را مشخص کنید که آن کتاب مورد نظر چه چیز مهم برای شما داشت. به عبارتی مهمترین نکته یا پیام کتاب را در جایی برای خودتان بنویسید تا بعد بتوانید درباره آن کتاب به دیگران توضیح دهید. در بعضی از کتاب‌ها شخصیت‌ها مهم هستند و در بعضی دیگر سبک نویسنده و …
 
۴٫ همانطور که لیستی از کتاب‌های مورد علاقه خود تهیه می‌کنید، لیستی از کتاب‌هایی را نیز تهیه کنید که دوست ندارید و حالتان را خراب می‌کند. هرکتابی که غم و غصه زندگی را به یادتان می‌‌آورد احتمالاً برای دیگران هم همین تجربه را تکرار خواهد کرد. پس اهمیت این لیست‌ها را دستکم نگیرید.
 
۵٫ اگر به فرمت خاصی از کتاب‌ها علاقه دارید مثلاً کتاب‌های دیجیتال یا کتاب‌های صوتی درباره مزیات و نکات خاص آن با دیگران صحبت کنید و اطلاعاتی که درباره کتاب‌خوان‌ها می‌دانید یا درباره آنها مطالعه کردید نیز با دیگران به اشتراک گذارید.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: