تاکید بر برپایی باشکوه راهپیمایی ۱۳ آبان و ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی ورودی‌های قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم، به ریاست آیت‌الله سیدمحمد سعیدی نماینده ولی فقیه در استان، در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم برگزار شد.

در این جلسه، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی قم را خواستگاه انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: قم، در ابتدای پدید آمدن انقلاب نقش مهم و اساسی داشته است و در استمرار این انقلاب باید به سبقه انقلابی و سیاسی خود پایبند باشد و چهره معنوی و انقلابی این شهر حفظ شود.

فرهنگ عمومی شهر قم در پیشبرد اهداف انقلاب نقش بسزایی دارد
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان اینکه وضعیت فرهنگی قم از اهمیت بسیاری برخودار است، ادامه داد: توجه به وضعیت فرهنگی این شهر اهمیت خاصی دارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود، به‌ویژه اینکه فرهنگ عمومی شهر قم در پیشبرد اهداف انقلاب نقش به‌سزایی دارد و نمی‌توان از کنار فرهنگ عمومی و چهره معنوی قم به‌سادگی گذشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قم با بیان اینکه دشمنان در راستای خدشه‌دار کردن جایگاه معنوی شهر قم تلاش می‌کنند و می‌خواهند به این جایگاه عظیم ضربه بزنند، گفت: حیات نظام به همین سبقه‌های سیاسی و اسلامی بستگی دارد، اینکه می‌بینیم بعد از اربعین بساطی را در لبنان، سوریه و عراق بر پا کرده‎اند و به شکلی می‌خواهند جرقه‌هایی را در ایران اسلامی بزنند، از جمله توطئه‌ها در مخالفت با این بینش و عصبانیت دشمن از عظمت و شکوه پیاده‌روی اربعین است.

امام جمعه قم با اشاره به در پیش بودن یوم‌الله ۱۳ آبان، گفت: این راهپیمایی عظیم، حرکتی انقلابی و سیاسی است، که باید با شکوه و با حضور مسئولان و دستگاه‌ها و با نگاه وحدت و پیروی از رهبر انقلاب برگزار شود و همه باید در آن شرکت کنند.

وی با بیان اینکه ما بر اساس توحید و طبق رسالت پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) و ولی‌فقیه در عصر غیبت مخالف طاغوت هستیم و ۱۳ آبان تجلی مبارزه با طاغوت و استکبار است، تصریح کرد: وقتی می‌بینیم رئیس‌ جمهور آمریکا خود را در جهان مفتضح کرده و جایگاه خود را تنزل داده به دلیل اعمال ظالمانه است، لذا همه ما در مبارزه با طاغوت با درایت و بصیرت، در راهپیمایی ۱۳ آبان شرکت و به وظیفه شرعی خود عمل می‌کنیم.

آیت‌الله سعیدی در ادامه اهمیت ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: ورودی‌های شهر مقدس قم از وضعیت ظاهری مطلوبی برخودار نیست، با توجه به اینکه ورودی‌های هر شهر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد ساماندهی ورودی‌های قم باید در دستور کار مسئولان باشد و صبغه و رنگ اسلامی و انقلابی شهر را نشان دهد، چرا که قم همواره الگو بوده و باید الگو بماند.

ورودی‌های قم باید متناسب با اولویت‌های فرهنگی استان تغییر یابد
در ادامه این جلسه، بهرام سرمست استاندار قم، با اشاره به خدمات‌رسانی گسترده‌ی استان قم به زائران اربعین حسینی گفت: اقدامات قرارگاه مردمی اربعین در مصلی قدس به عنوان یکی از مراکز اصلی اسکان زائران ایرانی و خارجی باید با مستندسازی دقیق، رصد و پایش شود تا آسیب‌ها و نقاط ضعف استان در برگزاری و اسکان زائران اربعین استخراج و در راستای برنامه‌ریزی مطلوب‌تر به زائران در سال آینده اقدام کنیم.
 
سرمست در ادامه با بیان اینکه روز ۱۳ آبان، روز تجلی وحدت ملی و استکبارستیزی ملت ایران است، گفت: این راهپیمایی باید صرفا به عنوان یک مانور قدرت ملی انجام گیرد و جهت‌گیری‌های حزبی وارد چنین مقوله‌ای نشود و همچنین هیچ‌گونه شائبه تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و جهت‌گیری‌های خاص سیاسی از آن متبادر نشود.
 
استاندار قم با بیان اینکه راهپیمایی روز ۱۳ آبان راس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه از بیت تاریخی امام راحل در قم تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد، گفت: قم در برگزاری و شکوه مراسم ۱۳ آبان باید به نمادی در وحدت و استکبارستیزی در سطح کشور تبدیل شود.
 
وی همچنین در رابطه با ساماندهی ورودی‌های شهر قم گفت: این امر یکی از اولویت‌های فرهنگی قم است و ورودی‌ها و خروجی‌های کنونی قم با فضا و جایگاه استان تناسب ندارد و باید متناسب با اولویت‌های فرهنگی استان تغییر یابد.

سرمت با بیان اینکه اصلاح تابلوهای تبلیغاتی ورودی‌های قم باید به صورت گام به گام انجام گیرد، تصریح کرد: گام اول در ساماندهی ورودی‌های استان، باید با عملیات اصلاح و ساماندهی تابلوهای عوارضی استان و با تولید محتوا توسط شهرداری قم آغاز شود.

تابلوهای ورودی قم به‌زودی دارای محتوای فرهنگی می‌شوند
سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در بخش دیگری از این جلسه، با اشاره به 14 مهرماه به عنوان روز فرهنگ عمومی گفت: شاخص‌های مهم فرهنگ عمومی در قم، احصا شد و برخی از سبک‌های زندگی شهروندان و رفتارهای فردی و اجتماعی مردم قم مورد پایش و بررسی قرار گرفت تا بتوانیم وضعیت فرهنگ عمومی را ارزیابی کنیم.

حسینی کاشانی یادآور شد: در جهت ارزیابی فرهنگ عمومی شهر قم میزان مطالعه، علاقه به موسیقی، استقبال مردم از غذاهای آماده و فست فود و شاخص‌های دیگر مورد بررسی قرار گرفت و نتایج قابل‌توجهی به دست آمد که نشان می‌دهد باید بر مقوله فرهنگ عمومی به‌طور جدی‌تری کار شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: در جهت نهادینه کردن برخی از مسائل مهم در ارتباط با فرهنگ عمومی، نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی داریم، دراین‌باره پیشنهادات کاربردی مختلفی به دستگاه‌های مختلف استان تدوین و ارائه شده است که باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به ساماندهی تابلوهای ورودی قم تصریح کرد: بهینه‌سازی تابلوهای ورودی شهر در دست اجرا قرار گرفت و بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی قم، تمامی تابلوهای ورودی قم، قبل از تاریخ 19 دی‌ماه سال جاری دارای محتوای فرهنگی می‌شود.

حسینی کاشانی ادامه داد: تمام تابلوهای ورودی شهر قم باید با هماهنگی با اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان برای امر فرهنگ‌سازی و تولید محتوای فرهنگی در اختیار شهرداری قم قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: در این‌ باره کمیته‌ای متشکل از چند دستگاه اجرایی و نهاد فرهنگی تأثیرگذار در جهت نظارت بر محتوای فرهنگی تابلوهای تبلیغاتی محورهای مواصلاتی و مبادی ورودی قم شکل‌گرفته است که بخش‌های فرهنگی تاثیرگذار استان در این کمیته نقش‌آفرینی می‌کنند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: