تاکید استاندار خوزستان بر راه‌اندازی مراکز تبادل کتاب در شهرهای استان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، غلامرضا شریعتی در نخستين جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان در سال جاری که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: نیاز داریم در سال ۹۸ چندین برنامه فوق‌العاده انگیزشی برای افزایش سرانه مطالعه ایجاد کنیم و راه‌اندازی مراکز تبادل کتاب در اهواز و شهرستان‌ها نیز ضرورت دارد.

وی در خصوص اقدامات سال ۹۸ برای افزایش سرانه مطالعه در استان تصریح کرد: لازم است بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی ادارات و سازمان‌ها برای پشتیبانی از کتابخانه‌های عمومی استان اختصاص داده شود.

شریعتی در خصوص برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان بیان کرد: این جشنواره ملی در سطوح مختلف برنامه‌ریزی شده است و تمام سازمان‌ها و ادارات در کنار اداره کل کتابخانه‌های عمومی باید به تبلیغ این جشنواره پرداخته و مشارکت بیشتر مردم استان را برای شناخت بهتر ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) جلب کنند.

استاندار خوزستان اضافه کرد: تداوم برنامه‌های فرهنگی در سطح استان به ویژه در مناطق سیل‌زده ضروری است و این جشنواره نیز می‌تواند با برنامه‌ریزی بهتر در مناطق سیل زده به صورت ویژه اجرا شود.

در این نشست، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی در اردوگاه‌ها و روستاهای سیل زده استان، گفت: از اولین اقداماتی که اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی در زمان وقوع سیل در سطح استان انجام داد، حفظ کتابخانه‌های عمومی در معرض خطر بود که خوشبختانه با تدابیری که انجام شد، جز کتابخانه عمومی سیدعباس روستای عبدالخان شوش، سایر کتابخانه‌ها خسارت ندیدند.

کوهی رستمی عنوان کرد: در مرحله بعد برای ورود به اردوگاه‌های سیل زدگان به شناسایی ظرفیت‌های کتابخانه پرداختیم که با دستور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، ۹ استان به عنوان استان‌های معین برای کمک به خوزستان مشخص شدند.

رستمی با اشاره به اینکه پویشی در کشور با عنوان «بهار مهربانی» شکل گرفت، تصریح کرد: در این پویش کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی اقلام فرهنگی از قبیل اسباب بازی، کتاب و وسایل سرگرمی خود را برای کمک به مناطق سیل زده در کشور جمع آوری کردند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی ۴ سال متوالی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود، گفت: نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۱۲ منبع در خصوص امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، امام جواد (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) در دو بخش «فردی» و «خانوادگی»  برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، به دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.

رستمی گفت: شرکت در این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی (کودک، نوجوان و بزرگسالان) آزا است و کودکان برای شرکت در بخش «کودک»، می‌توانند به یکی از دو شیوه‌ «ترسیم نقاشی» و «ارسال فیلم موبایلی» اقدام کنند و با کشیدن نقاشی از جذاب‌ترین بخش مورد علاقه کتاب در برگه‌های مسابقه  و یا ارسال یک فیلم موبایلی، شامل معرفی کتاب و یا خواندن بخش‌های جذابی از کتاب، در این جشنواره شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ بیش از ۵۰ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند، عنوان کرد: امسال با جذابیت‌های بیشتری که در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش پویش مجازی وجود دارد ، انتظار داریم مشارکت مردم بیشتر شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: