برنامه‌های «هفته کتاب» باید به سیاست‌های کلان فرهنگی گره بخورد

شهرام‌ اقبال‌زاده، نویسنده و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره راهکار‌های تاثیر‌گذاری بیشتر برنامه‌های هفته کتاب بیان کرد: برنامه‌های کلان و سیاست‌گذاری‌‌های فرهنگی است که تاثیر‌گذاری برنامه‌های هفته کتاب و دیگر رویداد‌های کتاب‌محور را افزایش می‌دهد.
 
وی با نقد وضعیت فعلی شمارگان کتاب در کشور، افزود: در‌حالی شاهد انتشار کتاب با شمارگان زیر ۵۰۰ نسخه هستیم که ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته، فروش ۱۰ هزار نسخه‌ای، اتفاقی عادی بازار کتاب ایران بود. برخی کتاب‌ها حتی فروش ۳۰۰ هزار نسخه‌ای هم داشته‌اند!
 
اقبال‌زاده ادامه داد: مقایسه میزان تولید کتاب با میزان جمعیت دانشجویی و دانش‌آموزی ایرانِ ۸۲ میلیونی نشان می‌دهد، ۲۶دوره هفته کتاب تاثیر‌ات ناچیز و مقطعی بر وضعیت کتاب در کشور داشته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد برنامه‌های رویداد‌های کتاب‌محور مانند هفته کتاب باید با سیاست‌گذاری‌‌های کلان فرهنگی گره بخورد؛ وگرنه بی‌نتیجه خواهند بود. 
 
این نویسنده و مترجم پیشکسوت گفت: همواره شعار می‌دهیم و مدعی هستیم فرهنگ اولویت ماست؛ اما مگر فرهنگ در کتاب، مطالعه و کتاب‌خوانی متبلور نمی‌شود؟
 
اقبال‌زاده با تاکید بر استفاده از تجربیات اهل کتاب، بیان کرد: در تدوین برنامه‌های هفته کتاب باید از افرادی که عمر خود را در راه کتاب و کتاب‌خوانی صرف کرده‌اند، استفاده شود. نقش انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و شورای کتاب کودک انجمن فرهنگی ناشران و یا اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در سیاست‌گذاری‌های هفته کتاب کجاست؟
 
وی ادامه داد: اشکال سیستم برنامه‌ریزی رویداد‌های کتاب‌محور بی‌توجهی به اهل قلم، ادبیات، فلسفه، علم و دانشگاهیان و نهاد‌های مدنی است. برگزاری برنامه‌هایی مانند باشگاه‌های کتاب‌خوانی و یا دیگر رویداد‌های ترویجی کتابخوانی و هفته کتاب بدون توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی موثر در حکم مُسکن است.

mardin escort

این مطالب را به اشتراک بگذارید: