با شرایط موجود نمایشگاه کتاب باید فروشگاه باشد

بهرنگ کیائیان، مدیر دفتر نشر «نشرچشمه» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب (ایبنا)، با بیان اینکه با در نظر گرفتن افزایش قیمت کاغذ و دیگر مواد مورد نیاز برای چاپ کتاب، در این نشر سعی شده تا قیمت کتاب ثابت باقی بماند، گفت: تلاش کردیم تا در این دوره نمایشگاه کتاب، آثار بیشتری در غرفه چشمه داشته باشیم اما مجبور شدیم از تعدادی از عناوین بگذریم تا بتوانیم حضوری پررنگ‌تر در نمایشگاه داشته باشیم.
 
با اشاره به اینکه هنوز در ایران حق رایت رعایت نمی‌شود، بیان کرد: نمایشگاه کتاب رویدادی تخصصی در صنعت نشر است. هر سال در نمایشگاه‌ کتابی که درفرانکفورت برگزار می‌شود، صنعت نشر گامی به جلو برداشته است؛ اما ازآنجاکه در ایران حق کپی‌رایت را رعایت نمی‌کنیم، نمی‌توانیم از نمایشگاه کتاب چیزی مانند آنچه در فرانکفورت اتفاق می‌افتد انتظار داشته باشیم؛ بنابراین فعلا نمایشگاه باید فروشگاه باشد.
 
او درباره نحوه اعمال مدیریت برای بقای نشر و حضور در این دوره از نمایشگاه کتاب، توضیح داد: از تجدید چاپ‌هایی که فکر کردیم خیلی برای نمایشگاه واجب نیستند، چشم‌پوشی کردیم؛ یعنی کتاب‌هایی که به نسبت مخاطبان کمتری دارند و می‌توان آن‌ها را در فرصت دیگری منتشر کرد، کنار گذاشتیم تا کتاب‌های دیگری را جایگزین آن‌ها کنیم.
 
این نشر چند سالی است از کاغذ بالک برای سهولت خوانش و حمل و نقل کتاب‌هایش استفاده می‌کند، کیائیان از کمبود کاغذ در بازار گفت: از سه یا چهار سال پیش کاغذ مصرفی برای کتاب‌هایمان را از کاغذ تحریر به کاغذ بالک تغییر دادیم. کاغذ بالک در بازار به شدت کم شده است یکی از علت‌های گران شدن کتاب‌های نشر ما همین کم شدن کاغذ است، بالاخره به هر زحمتی برای کتاب‌های خود تمهیداتی اندیشیدیم تا در تجدید چاپ آنها مشکلی نداشته باشیم.
 
میل به دانستن افزایش پیدا کرده است
مدیر دفتر نشر چشمه درباره قدرت مردم در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب، بیان کرد: در شرایط کنونی جامعه، کتاب به خوبی دیده می‌شود، با اینکه قیمت کتاب افزایش یافته است اما وقتی این افزایش قیمت را کنار بسیاری از مواردی که افزایش قیمت داشته‌اند بررسی کنید، می‌بینید هنوز افزایش قیمت کتاب قابل قیاس با سایر موراد مورد نیاز نیست.
 
کیائیان درباره کتاب‌هایی که نشر چشمه دراین دوره از نمایشگاه عرضه خواهد کرد، توضیح داد: تعداد عنوان کتاب‌‎هایی که منتشر می‌شود نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است. همچنین تیراژ کتاب‌ها را پایین آورده‌ایم تا بتوانیم عناوین بیشتری را برای نمایشگاه آماده کنیم.
 
او با بیان اینکه میل به دانستن انسان‌ها در این سال‌ها افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: این روند باعث شده که از کم دیده شدن کتاب جلوگیری شود. از طرفی نمایشگاه کتاب اتفاق فرهنگی و جدای از جریان جاری در جامعه و ذهن و روح مردم است. مردم نمایشگاه کتاب را به عنوان عادت دوست دارند و آن را پذیرفته‌اند و رفتار در نمایشگاه کتاب متفاوت با رفتار بیرون از آن است.
 
کیائیان افزود: فکر نمی‌کنم آنچنان فروش متفاوتی در این دوره از نمایشگاه داشته باشیم اما باز هم باید ایستاد و دید.
 
مدیر دفتر نشر چشمه با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران بیش از اینکه نمایشگاه باشد فروشگاه است، توضیح داد: ناشران همواره ترجیح می‌دهند فضاتی بیشتری در اختیار داشته باشند اما به دلیل کمبود جا نمی‌توانند به تمام آنچه‌که می‌خواهند جامه عمل بپوشانند، در نتیجه ازدحام به وجود می‌آید و با کمبود فضا مواجه می‌شویم.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: