انتشار مجموعه شعر محسن قنبری

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه‌شعر سپید «و اجسادِ ماهیانِ مرده» اثر محسن قنبری، به تازگی از سوی انتشارات اریش روانه بازار نشر شده است.

این مجموعه شامل ۱۲ شعر سپید کوتاه به نام‌های فروکاستگی، احتضار، تجرد، تکرار، انقیاد، فقدان، پانتومیم، مواجهه، رخوت، وارستگی و اسکله است و با وجود حجم کمی که دارد، شعرهایی قوی و عمیق را دربرمی‌گیرد. این شعرها که به گفته شاعر زمان سرودنشان طولانی بوده است، در عین حال که زبانی ساده دارند، گویای مفاهیم ژرف انسانی هستند و از نظر احساسی فضایشان تاحدودی حزن‌انگیز و یأس‌آلودند.  

توجه به جزییاتی چون نام اشعار، کاربرد دقیق کلمات و گزینش و چیدمان آنها در کنار یکدیگر نشان می‌دهد شاعر بر جهان کلمات و روابط حاکم بر آن کمابیش تسلط دارد و با ادبیات کلاسیک و ظرایف زبان مأنوس است. قنبری در اشعاری که خلق کرده، توانسته است مفاهیم مدّ نظر خود را در قالب تصاویری دقیق و جزیی‌نگر بریزد و مخاطب را با عواطف خود همراه کند. در شعر فروکاستگی، که تماما تصویر است، ما با جریان شعر و آواهای آن که برخاسته از موسیقی حروف و کلمات است، در یک انسجام و هماهنگی در پایان شعر به معنای شعر دست می‌یابیم:  

«در امتداد واپسین باریکه‌ی نور فانوس آونگان
در سیاهی بیکران گسترده بر آسمان دشت نیمه‌گریان
و در امتداد سوت فلوت بی تب و تاب چوپان
در های و هوی رمه ها و همهمه‌ی پرنده‌ها
دشت دل به کوچ ابرها بسته است
ابرهایی که ناتوان
در گرگ‌ومیش گریستن یا نگریستن‌اند!»

وسواس شاعر در گزینش کلماتی که با یکدیگر به‌خوبی چفت و بست شده‌اند و ضمنا در کنار هم یک هم‌آوایی و همنوایی دلنشین و معنادار را می‌سازند در این شعر کاملا مشهود است.

قنبری در این مجموعه، شاعری تصویرگرا و زبان‌شناس است که از شگرد تکرار، واج‌آرایی و خلق موسیقی حروف بهره ‌برده و ترجیح داده برای بیان مفاهیم اشعارش کلماتی ادبی، وزین و شسته‌رفته را از کانسپت ادبیات کلاسیک و متأثر از کاربرد شاعرانی چون شاملو برگزیند.

کلمات و عبارات آونگان، فروکاستگی، احتضار، باریکه، انعقاد، بی‌فروغ، بی‌خروش، باستانی، تندیس، انتزاع، نحیف، مسکوت، خلسه، زوارید، شبانگاه، تو گویی، تکیده، انقیاد، غوطه، ثقل، پگاه، خردخرد، آماجگاه، رخنه، مخدوش، برافراشته، بایسته، خاک‌واره، بیاموز، مضروب، وهم‌انگیز، شبح گون، هنگامه، بازگشت، رخوت، نابرده، ناگشوده، هراسیده، مشوش، رخوتناک، دیگربار، پیشکش، عاصیان، زورق، سویه، آنک، بیکرانه، متروک و به‌سان همگی نشان‌دهنده جهت‌گیری شاعر در کاربرد کلمات شعری‌اند.

کاربرد افعال متروکی چون زواریدن، استعمال واژه‌های ادبی عربی چون مسکوت، احتضار، انعقاد، انقیاد، کاربرد حروف و قیدهای کلاسیک چون به‌سان و نیز گاه کاربرد کلاسیک نحو جمله و دستور تاریخی زبان، علاوه‌بر نمایاندن تسلط و احاطه شاعر بر ادبیات کلاسیک و دستور زبان، علاقه‌مندی وی را در پرداختن به شعر نشان می‌دهد.

مجموعه‌ شعر سپید «و اجسادِ ماهیانِ مرده» از محسن قنبری، در ۳۰ صفحه، قطع خشتی، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۰ هزار تومان، ازسوی انتشارات اریش روانه بازار نشر شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: