امسال مسابقات آثار چاپی جشنواره چاپ برگزار نمی‌شود

احمد ابوالحسنی؛ رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت جشنواره صنعت چاپ برای اهالی این حوزه گفت: جشنواره فیلم فجر در طول سال‌ها برگزاری به یک برند ملی تبدیل شده است که با مسائل فرهنگی ارتباط مستقیم دارد، از سوی دیگر جشنواره چاپ نیز در فرهنگ به اهمیت دارد و توسط صنف برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: البته از جهات مختلف نمی‌توان این دو جشنواره را با هم مقایسه کرد، زیرا بودجه جشنواره فیلم فجر با بودجه دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فاصله معناداری دارد و اصلا قابل مقایسه با بودجه جشنواره صنعت چاپ نیست.
 
ابوالحسنی با اشاره به برگزاری هجدهمین جشنواره صنعت چاپ امسال، عنوان کرد: به نظر من جشنواره امسال نسبت به سه – چهار سال قبل خیلی بهتر برگزار شد، زیرا عملا چهار اتحادیه لیتوگرافان، چاپخانه‌داران، صحافان، و صادرکنندگان صنعت چاپ برگزارکننده آن بودند و رئیس جشنواره نیز رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران بود.
 
از اعتماد وزیر به صنف متشکریم
وی با بیان اینکه هجدهمین جشنواره صنعت چاپ امسال یک کار صنفی مشترک بود، توضیح داد: این جشنواره ایده‌ال ما نبود زیرا از نظر زمان محدودیت داشتیم و بودجه امسال هم نسبت به سال‌ گذشته یک سوم کاهش داشته است و به همین دلیل اجرای بسیاری از کارها و ایده‌هایی که مد نظر ما بود عملی نشد.
 
ابوالحسنی با تشکر از اعتماد مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واسپاری جشنواره به صنف نیز گفت: در این میان باید از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی و مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر این وزارتخانه تشکر کنم که در این شرایط سخت کار به اتحادیه‌های صنعت چاپ واگذار شد زیرا این اقدام به بهتر برگزار شدن جشنواره کمک کرد.
 
وی تاکید کرد: جشنواره صنعت چاپ اگرچه با جشنواره فیلم فجر قابل مقایسه نیست اما برای صنف چاپخانه‌داران اهمیت زیادی دارد و پیش از این چهار – پنج سال بود که می‌خواستیم جشنواره به دست صنف سپرده شود زیرا تجربه ثابت کرده هرکاری به صنف واگذار شود بهتر است.
 
ابوالحسنی با اشاره به برخی از نتایج مثبت در این زمینه گفت: در نمایشگاه کتاب تهران نیز طی سال‌های اخیر تلاش شده است برگزاری آن به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و تشکل‌های صنفی فعال در این حوزه سپرده شود و نقش آن‌ها خیلی پررنگ شده است و موفقیت بخش‌های مختلف آن نشان می‌دهد که اتحادیه‌ها دوست دارند کار دست خودشان باشد، چون اشراف بیشتری بر مجموعه‌شان دارند.
 
لزوم تغییر آئین‌نامه جشنواره صنعت چاپ
رئیس اتحادیه لیتوگرافان در بخش دیگر صحبت‌های خود به دیدار فعالان حوزه چاپ با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دو هفته پیش جلسه‌ای داشتیم و در این نشست طرح تغییر آئین‌نامه مطرح شد به طوری که اختیارات اتحادیه‌های چاپ در جشنواره صنعت چاپ بیشتر شود، زیرا در اساسنامه جشنواره اختیارات در دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه برای واسپاری کارهای جشنواره هجدهم به صنف تفویض اختیار شده است، عنوان کرد: در جلسات مستمری که در این مدت داشتیم قرار شد آئین‌نامه جشنواره صنعت چاپ به صورت قانونی تغییر کند تا سال آینده کار به صورت کامل در اختیار صنف باشد و ما بتوانیم با برنامه‌ریزی مدون کارها را دنبال کنیم.
 
وی افزود: امسال در برنامه‌ریزی‌ها زمان و بودجه نمایشگاه با محدودیت روبه‌رو بودیم، قرار بود مسابقات آثار چاپی همزمان با نمایشگاه چاپ تهران در آذر ماه برگزار شود اما زمان برای اجرایی شدن کار شامل فراخوان مسابقه، ارسال اثر از سوی شرکت‌کنندگان و داوری‌ها محدود بود و اجرایی شدن آن عملی نبود.
 
به گفته ابوالحسنی، از سوی دیگر بحث بحران رکود کاری و فشار اقتصادی در میان چاپخانه‌داران نیز موضوع دیگری بود که طرح برگزاری مسابقات آثار چاپی جشنواره را با سختی همراه می‌کرد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال مسابقات برگزار نشود.
 
وی همچنین از پیشنهاد یک تصمیم‌گیری جدید در این مسابقات خبر داد و گفت: در نشست‌های مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد دادیم در آئین‌نامه جشنواره برگزاری مسابقات آثار چاپی هر دو سال یکبار باشد، زیرا نمونه موفق این تجربه را در کشور ترکیه و سایر کشورها دیده‌ایم و می‌توانیم در ایران نیز اجرایی کنیم.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: