اشاره به زادگاه نویسنده نقطه قوت کتاب است

مصطفی بیان، نویسنده جوان اهل نیشابور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از انتشار اولین کتاب خود با عنوان «بُزقاب» خبر داد و گفت: اولین کتاب چاپ شده من، یک مجموعه داستان شامل ۳۳داستان است که اکثر داستان‌های آن در نشریه‌های مختلف چاپ شده است. البته تعداد کمی از این داستان‌ها هم چون تازه بود، تا به حال جایی چاپ نشده، ولی در این مجموعه کار شده است.
 
او ادامه داد اکثر داستان‌های این کتاب منتخب یا نامزد یک سری جوایز بوده، که در پشت جلد کتاب به آن‌ها اشاره شده است. داستان‌های این مجموعه رئال و مربوط به مسائل اجتماعی، اقتصادی، روابط آدم‌ها در حوزه‌های مختلف است.
 
موسس انجمن داستان سیمرغ نیشابور درباره شیوه داستان‌نویسی خود اظهار کرد: در داستان‌هایی که می‌نویسم، سرگرمی یک بعد آن است ولی دوست دارم داستان‌هایم حاوی پیامی برای مخاطب باشد و روی محتوای داستان خیلی تاکید دارم. اگر در همین مجموعه توجه داشته باشید، سعی کرده‌ام که هر داستان حاوی پیامی چه در بعد اجتماعی و چه غیراجتماعی باشد و اینکه در برخی داستان‌هایم به ابزارهای موسیقی یا ابزارهای دیگر بها می‌دهم، دلیل خاصی داشته است که بر درون‌مایه داستان تاکید دارد.
 
نویسنده مجموعه داستان «بُزقاب» اشاره به زادگاه نویسنده در برخی داستان‌های این مجموعه را نقطه قوت دانست و افزود: خیلی خوب است که نویسنده‌ها در آثارشان، اشاره‌ای هم به زادگاه خودشان داشته باشند؛ مخصوصا در ادبیات اقلیمی. البته در داستان‌های این مجموعه که بنده اسم نیشابور یا روستاهای آن را آورده‌ام؛ به صورت تخصصی نمی‌توانیم بگوییم که جزو ادبیات اقلیمی هست یا نه، ولی باید سعی کنیم آن عِرقی که نسبت به زادگاه خود داریم؛ را در ادبیات خود بیاوریم.
 
بیان در ادامه به جلسه‌های ادبی و نقد که در نیشابور پایه‌ریزی کرده، اشاره کرد و گفت: نیشابور به دلیل اینکه زادگاه عطار و خیام است؛ در حوزه شعر خیلی خوب فعال است؛ ولی در حوزه داستان و ادبیات داستانی متاسفانه فعالیت‌ها خیلی کمتر است. ما از چهار سال پیش انجمنی به نام «انجمن داستان سیمرغ نیشابور» راه انداختیم و این فرصتی شد تا خیلی از نویسندگان نوپا و حرفه‌ای و حتی نویسندگان نیشابوری که ساکن شهرهای دیگر هستند، را پیدا کنیم و در یک شبکه جمع کنیم و از این طریق با هم در ارتباط باشیم تا اگر جلسه نقد یا رونمایی یا جشن‌امضا و… داشته باشیم، از این طریق یکدیگر را باخبر کنیم و در مجموع اخبار کتاب و داستان نیشابور اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
وی افزود: علاوه بر آن، سال ۱۳۹۴ «انجمن داستان سیمرغ نیشابور»، جایزه مستقل «داستان کوتاه سیمرغ» را پایه‌گذاری کرد؛ که مجموعه داستان‌های منتخب سه دوره این جایزه از سال ۹۴ تا ۹۶ با عنوان «در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت» گردآوری و در سال ۱۳۹۷ توسط نشر داستان منتشر شده است. این جایزه که به کمک تعدادی داور غیر بومی برگزار شده، تا به حال در سطح منطقه‌ای بوده؛ اما سعی داریم دوره پنجم این جایزه را در سال جاری در سطح ملی برگزار کنیم.

لازم به ذکر است مجموعه داستان «بُزقاب» نوشته مصطفی بیان در ۲۴۲ صفحه و با بهای ۲۹هزار و ۵۰۰ تومان از طرف انتشارات روزنه چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: