اسرار نهفته در دل آسمان‌ها

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «جهان مادی بدون شک، جهان مرتب و صاحب نظمی است و جهان پریشانی و نابسامانی نیست. جهانی است که از قوانین تبعیت می‌کند و تصادف را بر آن دستی نیست. آیا هیچ آدم عاقل و مطلعی می‌تواند باور کند که ماده بی‌حس و بی‌شعور، بنا به تصادف خود را آغاز کرده و به خود نظم بخشیده و این نظم برای وی باقی مانده باشد؟ شک نیست که جواب این سوال «نه» است. هنگامی که انرژی به ماده «نو» تبدیل می‌شود، این تبدیل مطابق قانونی صورت می‌گیرد و ماده‌ای که به‌دست می‌آید از همان قوانینی پیروی می‌کند که ماده موجود پیش، از آن قوانین پیروی می‌کرد… شواهدی از شیمی و علوم دیگر نشان می‌دهد که این آغاز تند و تدریجی نبوده،‌ بلکه برعکس، پیدایش ماده ناگهانی صورت گرفته و حتی دلایلی، زمان تقریبی پیدایش آن‌را نیز نشان می‌دهد. از این قرار در زمان معینی جهان ماده آفریده شده و از همان زمان پیرو قوانین بوده است نه دستخوش تصادف، چون ماده نمی‌تواند خود و قوانین حاکم بر خویش را بیافریند. عمل آفرینش ناچار باید به وسیله عاملی غیرمادی صورت گرفته باشد.» این بخشی از مقدمه کتاب «از آسمان‌ها چه خبر» اثر علی‌اصغر سلیمانی است.
 
کتاب حاضر با نگاهی علمی به موضوع آفرینش و پرسش اساسی آن که آغاز جهان تدریجی بوده یا ناگهانی و یکباره، به برخی از عجایب شگفت‌انگیز خلقت آسمان‌ها و نظم حاکم بر اجزای آن پرداخته و در ادامه به معرفی خورشید و سیارات منظومه شمسی و ویژگی‌های آن‌ها اشاره می‌کند. توضیح برخی پدیده‌های آسمانی همچون خسوف و کسوف و مروری بر سازوکار رصدخانه‌ها، از دیگر مباحث مطرح شده در کتاب است.

آیا زمین تنها سیاره خوش آب‌وهوای منظومه شمسی است؟
زمانی نظریه‌پردازی در مورد شرایط آب‌وهوایی سیارات منظومه شمسی، تنها در فیلم‌های علمی تخیلی ممکن بود، اما امروزه دانشمندان به لطف دانش و فناوری توانسته‌اند به اطلاعاتی در این زمینه دست پیدا کرده و فرضیه‌هایی را مطرح کنند و در آینده پیشرفت‌ها در این زمینه بیشتر هم خواهد شد. در این‌باره در کتاب آمده است: «در اولین گام، دانشمندان به نظریه‌پردازی در مورد حقایق نهفته در آسمان ابری ونوس پرداختند که دربردارنده اطلاعاتی در مورد جنگل‌های گرمسیری و حیات در این سیاره بود. این اطلاعات در انتظار تصور شرایط موجود در این سیاره و کشف حقایق پنهان در آن توسط دانشمندان سیاره زمین بود… از دیدگاه علمی، مشتری سیاره‌ای بی‌ثمر است که اثری از حیات در آن دیده نمی‌شود و منظره‌ای جهنمی دارد. از نظر علمی، مشتری سیاره‌ای با جوی ضخیم و سوزان و گرم‌ترین نقطه در منظومه شمسی است که در زیر لایه‌ای از ابرهای اسیدی سوزان مدفون شده است. این سیاره هنوز هم یک مکان شگفت‌انگیز است که اطلاعات اندکی از جهان هستی بی‌کران در اختیار ما قرار می‌دهد.
 

اما تصورات انسان در مورد سیارات مختلف پایان ندارد و پس از ونوس، مریخ ذهن بشر را به خود مشغول کرد. فضانوردان قبلا تصور می‌کردند که مریخ سیاره‌ای خشک و بی‌آب و علف است و تنها چیزی که در آن وجود دارد، گرد و غبار است. در بازدیدهای مختلفی که از این سیاره صورت گرفته است، به کانال‌های بزرگی که موجودات فضایی این سیاره برای انتقال آب حاصل از یخ‌های قطبی به تمدن‌های خشک و لم‌یزرع خود کشیده‌اند، اشاره شده است… اطلاعات به‌دست آمده از مأموریت‌های مختلفی که در مورد مریخ انجام شده است، تصورات دانشمندان مبنی بر خشک و بی‌آب و علف بودن این سیاره را تأیید می‌کند و همچنین نشان می‌دهد که این سیاره همانند سیاره زمین در گذشته‌های دور، بسیار گرم‌تر و مرطوب‌تر از زمان کنونی آن بوده است.»
 
نخستین چاپ کتاب «از آسمان‌ها چه خبر» در ۲۲۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰ نسخه به بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات والتین در استهبان راهی بازار نشر شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: