آموزش مهارت لباس پوشیدن به کودک

نویسنده
حسین مطیع
مترجم
--------------
تعداد صفحات
200 صفحه
سال نشر
1398
قطع
رقعی
ناشر
بوکتاب
شابک
978-622-99917-5-6
قیمت
200000 ریال

آموزش مهارت لباس پوشیدن به کودک

Skills to dress up for the baby

طریقه پوشیدن لباس برای کودکان

فرزندم موقع بیرون رفتن، لباس‌های نامناسب و کهنه اش را می‌پوشد و بر این عقیده اصرار زیادی دارد.

١. وقتی برای خرید لباس می‌روید، در فروشگاه چند نمونه لباس را که از نظر جنس، رنگ و قیمت مورد قبول شماست جدا کنید و از کودک بخواهید یکی از آن‌ها را انتخاب کند. وقتی کودک موقع خرید امکان انتخاب داشته باشد و شما نیز با خرید آن لباس‌ها موافقت کنید، دعواهای روزمره کمتری خواهید داشت.

٢. با فرزندتان کمد لباس‌هایش را طوری مرتب کنید که انتخاب‌هایش راحت‌تر باشد. اگر کمدتان چند کشو دارد، لباس‌های مدرسه، بازی، مهمانی و… را در قسمت‌های جداگانه بگذارید. در غیر این صورت از چند سبد پارچه ای می‌توانید برای جدا کردن لباس‌هایش استفاده کنید. به او اجازه دهید گاهی در خانه لباس‌های نامتعارفی را که خیلی دوست دارد، بپوشد.

٣. با فرزندتان جر و بحث نکنید. این کار به استقلال او لطمه وارد می‌کند. به او حق انتخاب بدهید: «بلوز آبی ات را می‌پوشی یا بلوز قرمزت را؟». گاهی موقع رفتن به پارک می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید لباسی را که دوست دارد بپوشد، خیلی نگران نباشید، احتمالا دیگران متوجه می‌شوند شما آن‌ها را انتخاب نکرده اید.

کودک و لباس پوشیدن

نمی‌خوام لباسم‌رو عوض کنم؛ همین یکی رو دوست دارم – مامان کفش‌هام ‌رو زودتر دربیار. – چرا لباس من اتوکرده نیست؟ مگه من نگفته بودم امروز می‌خوام این بلوزم‌ رو بپوشم؟ – وای امان از دست تو، بازم که تی‌شرتت‌رو پشت و رو پوشیدی. – آخه من چند بار به‌ات گفتم کفش‌هات‌رو درست بپوش! هان؟ یعنی این مشکلات پایانی هم دارند؟ شاید جواب مثبت باشد! تا به حال دقت کرده‌اید که گاهی رعایت نکات تربیتی کوچک می‌تواند اثراتی دلخواه داشته باشد؛ اثراتی که هم به نفع کودک است و هم به نفع والدین. کودک می‌تواند با اعتماد به نفس بهتر، استقلال بیشتر و با احساس مسئولیت قوی‌تر بزرگ شود و البته والدین نیز آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند و لذت بچه‌داری را نیز بهتر حس خواهند کرد. وقتی کودک شما بتواند خودش لباسش را بپوشد نه تنها مستقل بار خواهد آمد بلکه شما هم وقت بیشتری برای گفت‌وگو و بازی با او خواهید داشت.

* لباس مناسب بخر لباس‌هایی که برای کودکتان در زیر سن ۴ سالگی تهیه می‌کنید، بهتر است دارای دکمه، زیپ و کمربند ظریفی نباشد؛ چرا که انگشتان او هنوز توانایی انجام کارهای ظریف را ندارند و این موضوع باعث تاخیر در استقلال او در این زمینه می‌شود. به همین دلیل تلاش کنید لباس‌هایی برای او تهیه کنید که جادکمه‌های آن گشاد، سگک و زیپ آن بزرگ و کمربندی چسبی داشته باشد؛ البته یقه‌ گشاد یادتان نرود.

* حق انتخاب بده از ۳ سالگی کودک شما باید این حق را داشته باشد که لباسی را که می‌خواهد بپوشد، خودش انتخاب کند. به عنوان مثال، اگر مهد کودک می‌رود، خودش تصمیم بگیرد که چه لباسی می‌خواهد به تن کند. لبته شاید بسیاری از مادران با خواندن این قسمت بگویند که فقط همین یک دردسر را کم دارند و کافی است این اجازه را به کودکشان بدهند تا از فردا لباس مهمانی را موقع پارک‌رفتن بپوشد و لباس خواب را زمان رفتن به مهد. باید توجه داشت که برای جلوگیری از چنین مسائلی، راه‌حل‌هایی نیز وجود دارد؛ راه‌هایی که علاوه بر جلوگیری از وقوع چنین بی نظمی‌هایی، کودک شما را نیز از منافع این برنامه محروم نمی‌کند.

* طبقه‌بندی درخدمت استقلال لباس‌های مربوط به هر فعالیتی را در جایی جدا قرار دهید؛ به عنوان مثال، لباس‌های مهمانی در یک کشو، لباس‌های خانه در یک کشو، لباس‌های بیرون رفتن در یک کشو و… البته توجه داشته باشید که اگر تعداد این گروه‌ها زیاد باشد، می‌تواند باعث گیج شدن کودکتان شده و احتمال خطای او را زیاد کند؛ پس سعی کنید تعداد آنها بیشتر از ۵ تا نباشد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید:

One comment on “آموزش مهارت لباس پوشیدن به کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *