سیر تحول مدیریت بر سازمان

نویسنده
ساناز میر حسینی موسوی
مترجم
-----------------
تعداد صفحات
248 صفحه
سال نشر
1396
قطع
رقعی
ناشر
تلاش اندیشه
شابک
978-622-6246-31-6
قیمت
300000 ریال

سیر تحول مدیریت بر سازمان

تعریف سازمان

اینکه سازمان را چگونه می‌شود تعریف کرد، به نگرش تعریف‌کننده بستگی دارد.

اسکات، دیدگاه‌های محققین سازمان و مدیریت را به سه گروه کلی تقسیم کرده است. این سه نگرش سامانه عقلایی(خردگرایانه)، سامانه طبیعی و سامانه‌های باز هستند. نویسندگانی که دارای نگرش خردگرایانه به سازمان هستند بر ساختار هنجاری تأکیدی خاص دارند. هرچند ساختار رفتاری را از نظر دور نمی‌دارند. در دیدگاه طبیعی سازمان‌ها موجوداتی زنده تلقی می‌شوند که مانند دیگر موجودات زنده اگر هم مقصودی داشته باشند، در درجه اول حیات و بقاست. صاحبان نگرش سامانه‌های باز، به جای تأکید بر ساختارهای هنجاری یا رفتاری، توجه خود را عمدتاً بر رابطه سازمان با محیطی که در آن قرار دارد، معطوف می‌سازند. آنان به طور مستقیم یا غیر مستقیم دیگر دیدگاه‌ها را به بی‌توجهی نسبت به محیط سازمان‌ها متهم و هر برداشتی را از سازمان که فاقد اثری مشخص از محیط باشد، غیرواقع بینانه تلقی می‌کنند.

تعاریفی که بارنارد، مارچ و سایمون، بلاو و اسکات، اتزیونی، از سازمان عرضه می‌دارند، دو عنصر را اجزایی جدایی ناپذیر مفهوم سازمان قلمداد می‌کنند. به نظر آنها مجموعه افرادی که از تشکل و انسجامی در خور توجه برخوردار باشند، به عنوان یک عنصر و هدف‌هایی تقریباً مشخص و معین به عنوان عنصری دیگر یک سازمان را می‌سازند. سازمان‌های طبیعی را می‌توان سامانه‌های زنده‌ای به شمار آورد که نسبت به ادامه بقا و حفظ خود به عنوان یک سامانه، گرایشی شدید دارند. ساختارهای غیررسمی(خودمانی) و فرهنگ‌های ویژه این سازمان‌ها آنها را به‌ خوبی از امثال خود متمایز می‌سازد. ساختارهای این سازمان‌ها به طور خود جوش با توجه به توانایی‌های طبیعی، علاقه‌ها و گرایش‌های اعضای آنها شکل می‌گیرد و به این مجموعه‌ها اجازه می‌دهد به راحتی از منابع انسانی خود به بهترین شکل بهره‌مند شوند. بنابراین می‌توانیم بگوییم سازمان‌های طبیعی، مجموعه‌هایی با اعضایی که مشترکاً به ادامه بقای مجموعه خود علاقه‌مند هستند، به شمار می‌آیند.
orhangazi escort bayan

اعضا از طریق کار با یکدیگر و ساختار غیر رسمی که پیدا می‌کنند، به سوی مقصد خود قدم بر می‌دارند. سازمان: ائتلاف‌های متغیر گروه‌های ذی نفعی هستند که هدف‌های خود را با چانه زنی تعیین می‌کنند. ساختار ائتلاف، فعالیت‌ها و حاصل کار آنها تحت تاثیر شدید عوامل محیطی شکل می‌گیرد. به طور کلی سازمان گروهی متشکل از دو یا چند تن که در محیطی با ساختار منظم و از پیش تعیین شده برای نیل به ‎‏اهداف مشخص با یکدیگر همکاری می‌کنند و ارتباط متقابل دارند.

تعاریف و ویژگی‌های سازمان

تالکوت پارسونز، در کتاب «ساختار و فرایند در جوامع مدرن» می‌گوید: سازمان، واحدی اجتماعی‌ست که عامدانه ساخته و بازسازی شود تا حصول به اهدافی مشخص، ممکن شود.

یک سازمان، یک نهاد مستقل است که یک مأموریت خاص دارد و می‌تواند با نیت انتفاعی یا غیرانتفاعی تأسیس شده باشد. یک سازمان، یک ماهیت اجتماعی است که دارای ساختار، اهداف و مرز مشخصی است.

 

این مطالب را به اشتراک بگذارید:

One comment on “سیر تحول مدیریت بر سازمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *